2008/05/28

أول يووووووم ... !!

السبت الموافق 24\05\2008 :
إمتحان Structured Programming ... !!
مادة - بسم الله ما شاء الله - لو مـ فهمتهاش و تابعت أول بـ أول ...
يبقى إحتمال كبير قوي إنك تعتبر نفسك شايل المادة دي ... !!
محتاجه تطبيقات كتيرة .. و صراحة الكلية كتّر خيرها ...
هاريانا شيتات من أول التيرم بطريقة غريبه ... !!
لدرجة إني كنت ناويه ألم الماد دي و أظبطها إلى حد ما من أول التيرم ...
بس طبعاً الشيتات رفعت الروح المعدنيه ...
و خليتني فضلت فـ مكاني مطنشه ... !!
وبالإضافة إلى إني طبعاً متفائله جداً .. و نشيطه جداً جداً ...
مـ عملتش أي حاجه ... !!

و طبعاً أنا واحده من الوحايد القليلين ..
اللي مـ حلّوش ولا شيت من أول التيرم ... !!
يعني أعمال السنه الله يرحمها على كده ... !!
جينا لإمتحان العملي .. طبعاً حالة تفاؤل رهيبه جداً ...
(أكيد يعني واحده مـ حليتش ولا شيت .. هـ تدخل الإمتحان إزاي؟؟)
طبعاً كان فيه فكره جهنميّه بـ تقول مـ تدخليش الإمتحان ... !!
بس طبعاً يعني مـ حدّش رضي بـ كده ... !!
و طبعاً دخلت الإمتحان .. ويا ريتني مـ دخلت ... !!
و بـ كده يبقى إمتحان العملي ضاع على كده ... !!
معنى كده إني لازم أحل فـ الفاينال كويس ...
"خلاص المادة دي كده كده هـ تتشال !!"
- (ده أنا بكلم نفسي) -
بس سبحان الله كان في حالة تفاؤل مـ كنتش أتوقعها ... !!
و من هنا بـ اقول إن واحده صاحبتي ليها دور كبير فـ التفاؤل ده ...
(ربنا يكرمها و يوفقها إن شاء الله)
ذاكرنا 3 بنات مع بعض و خلصنا شويّه معقولين ...
اتفقنا نكمّل بكره ع الساعه 10 نبدأ ...
طبعاً النوم بيبقى لذيذ جداً أيام الإمتحانات ...
إتفقنا نروح على 7 ... !!
بدأنا فعلاً ... بس الحمد لله مـ كملتش و سبيتهم هما الـ 2 ...
و روحت لإني كنت تعابنه جداً و فاصله كل حاجه ... !!
بقيت اليوم طبعاً ضاع .. و اليوم اللي بعده كنّا هـ نكمّل لوحدنا ...
طبعاً بدأت .. و مشيت كويس .. و كان عندي تفاؤل شويه ...
جيت فـ الآخر .. و الوقت خلاص .. و الحاجات بتبقى أصعب ...
الأمل راح و طبعاً خلاص على كده ... بس على مين ... ؟؟!!
كمّلت برضو .. و يعني كنت مطمنه شويه و أنا داخله الإمتحان ...
لإني شفت إمتحان التخلفات و كان مستواه معقول و سهل ...
مش زي مـ كنت متخيله يعني ... !!

يوم الإمتحان .. يُكرم المرء أو يهان ... !!
جيه يوم الإمتحان .. صحيت بدري .. قلق جميل ...
حاولت أكمّل حاجات ناقصاني .. و أراجع على حاجات ...
رحت الإمتحان .. بسم الله الرحمن الرحيم ...
من أولها كده ... الإمتحان بدايته حلوه ...
بعد كده .. أسئلة غريبه مش مفهوم عايز ايه بالظبط ... !!
طيب نسأل عشان نفهم ايه المطلوب حتى ...
الدكتورة : مـ حدش مـ المعيدين يقول لـ حد على حاجه ...
ممكن لو عايزين معنى كلمة بس ... !!
مااااااااااااااشي ... قاعده فـ آخر اللجنه و طبعاً مش سامعه حاجه ... !!
المهم بحاول أسمع أو أفهم أي حاجه ...
الدكتورة : كفايه كده مـ حدش مـ المعيدين يقول للطلبة على حاجه ... !!
و الطلبة يعني ... ؟؟!!
يخبطوا راسهم فـ الحيطه طبعاً ... !!
ابتديت أفقد الأمل ... و مش عارفه أعمل ايه بالظبط ... !!
و كمان أعصابي بتبوظ ... معيده واقفه جنبي ...
شويه و تسألني : اسمك ايه ؟؟
أقولها ..
شويه و تسأل تاني .. طب مـ هو رقم الجلوس عندها ... !!
تيجي تاني تقوللي : هو الدكتور اللي بيتكلم ده بيديكم ... ؟؟!!
جاوبت طبعاً .. و لا اتكلمت ...
و بعدين يعني .. ؟؟!!
يعني أنا عارفه أحل حاجه و أنا لوحدي .. عشان أحل و هي جنبي .. ؟؟!!
أبتديت أفقد الأمل .. و لو فضلت أكتر هـ اعيط ...
و أنا أصلاً عارفه .. خلاص هي وقفت معايا على كده ... !!
أقوم و أمشي أحسن ... !!
قمت فعلاً .. و مشيت .. و انتهى الإمتحان بالنسبالي ...
و انتهت المادة برضو ... !!
و بـ كده يبقى إمتحان الفاينال ضاع .. و أنا تقريباً ضعت معاه ... !!
- الحمد لله على كل حال -
[Fasla.gif]
نكته واقعيه: واحدة قالت لـ دكتور المادة : إمتحان التخلفات كان جاي سهل ..
رد و قال : أوعدك إن إمتحان التخلفات بتاعك هـ يبقى سهل ... !!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: