2008/11/08

باركولي .. باركولي , أنا فوقت .. و فوّقوني ... !!

مش تباركوووووووووولي ... ؟؟!!
قررت قرار أخير .. بعد تفكير طويل إن ...
حـــــجـــــابــــي لا يـــــصـلـــــح ...
- باركووووووووووووولي بقى
الأول -
لذا قررت .....
- إسمعوا كويس الكلام اللي جاي ده ... !! -
قررت أنا المدعوه مسلمة هانم .. خلع حجابي ... !!
أصل مـ ينفعش ألبس لبس محزق و ملزق و ضيّق بكل المقاييس ...
و عليه طرحه - أو في قول آخر حجاب - ... !!
و الحجاب طبعاً مش تغطيه للشعر و بس ...
عشان كده .. أنا مش مقتنعه بـ حجابي ... !!
وأنا بـ أقر و أعترف إني فوقت .. و فوّقت نفسي معايا ...
لازم أكون واخده حريتي .. و براحتي ... !!
و لازم كمان أتماشى مع العصر التكنولوبي ده ... !!
و لازم أكون إنسانة تكنولوبيه .. متقدمه .. مستقدمه ... !!
و كمان غير كده .. الحجاب فضل مش فرض ... !!
- فضل مش فرض .. و اخدينلي بالكم معايا ... ؟؟!! -
فـ عادي يعني ... مش مشكله ... !!
المهم إن لبسي يكون متناسق مع بعضه ... !!
و إني أكون مبسوطه و مرتاحه ... !!
و ايـــــــــــــــــــــــه بقى ...
راضيه عن نفسي ... و ده أهم ما في الموضوع ... !!
مبروووك عليكم أنا .. و مبروك عليكم و عليّا نفسي ... !!

و عشان المناسبة السعيدة دي ...
فـ عليّا كل المشاريب بأنواعها و الجاتوهات و الرقصات كمان لو تحبوا ... !!

[Fasla.gif]
ملاحظة هامة جداً : إوعى حد يسمع كلامي و يقول فسدقه اللي قالت ... !!
الكلام ده - على حد علمي و الله أعلم برضو - انه حصل فعلاً ... !!
و للأسف حصل مع واحده مش صغيرة نهائي ... !!
و عندها عقل كافي جداً إنها تفرق بين الصح و الغلط ... !!
و كمان بين الفضل و الفرض ... !!
معلش سامحوني الموضوع مهييس للمره التانيه ع التوالي ... !!
بس معلش مرراتي مفقوعه و هـ اتشل قريب باين كده ... !!
مش متوقعه ولا متخيله إن فيه ناس بتفكر بالإسلوب ده ... !!
طب مش تظبط حجابها .. عشان تبقى راضيه ... ؟؟!!
ولا تقوم تقلع الحجاب .. و تبقى راضيه ... ؟؟!!
بجد ...
نفسي أتخيل إزاي حد ياخد قرار بالشكل ده و يكون راضي عن نفسه ... ؟؟!!
و قال ايه .. كنا معارضين عمو اللي قال إن الحجاب مش فرض ... !!
مش نشوف إحنا بنعمل ايه أصلاً قبل مـ نتكلم ... ؟؟!!
و بناتنا الكبيره العاقله بـ تعمل ايه قبل مـ نتكلم ... ؟؟!!
ربنا يهدي بجد .. و يرشدنا للطريق السليم ...
و ربنا يهدي اللي عملت كده .. و يرشدها للصح و ينور طريقها ...
ملاحظة تانيه : الصورة الأولانيه متعدل فيها طبعاً ...
( قبل , بعد , كانت )
ملاحظة تالته : مـ حبيتش أجيب آيات و أحاديث بـ تدل على وجوب الحجاب ...
لإني شايفاها حاجه مش عايزه نقاش ...
و غير كده أنا مش بالعلم الكافي إني أقدر أجيب أدلة كافيه ...
بس بـ بحث بسيط ع النت ... متهيألي هـ يكون فيه معلومات كافيه قوي ... !!
و لا سؤال حتى لـ حد ذي علم ... كافي جداً و أضمن كمان ...
و آخر كلام .. مش سلام زي مـ بيقولوا ... !!

آخر كلام ...
ربنا يستر مـ اللي جاي .. و يرفع شأن المسلمين و يهديهم ...
مين عارف بكره مخبّي ايه ... ؟؟!!
ربنا يستر ... !!!!!!!
و على رأي المثل - لو كان مثل يعني - عشنا و شوفنا ... !!

هناك 24 تعليقًا:

  1. كدا برضه؟؟؟
    بجد صدمتينى الأول
    انا كنت مش مصدق والله
    وخدت قرارات ثوريه برد جامد ومقاطعة المدونه وحاجات كدا:))
    بس ربنا ستر:)))
    بس بجد حاجه تكسف
    ربنا يهدى شباب المسلمين يارب

    ردحذف
  2. blue-wave ...
    ههههههههههههههههه
    لا بجد .. ايه السرعه دي ... ؟؟!!
    ماشاء الله مش بـ احسد أنا طبعاً ... !! D:

    هههههههههههههه
    الحمد لله إنك رجعت عن القرارات الثوريه ...
    اللي أنا أكيد مش قدها خالص ...
    ربنا يهدي كل الناس يارب ...

    منور يا دوك جداً جداً جداً ... (f)

    ردحذف
  3. انا قلت ايه اللى حصل
    التهيسس وصل للدرجه دى
    بس انا قولت برضه
    ان اكيد فسدقه هترجع لوضعها الطبيعى وتتمشى مع العصر التكنولوجى بس فى الخير بس

    الحمد لله انه مش تهيسس

    ردحذف
  4. romancy ...
    ههههههههههههههههههه
    التهييس بيوصل لدرجات أكتر من كده ... !! D:
    بس زي مـ بقول دايماً : تهييس عن تهييس يفرق ... !! D:

    يارب أكون فـ الخير دايماً بقى ...
    يسمع من بوقك ربنا يعني ...
    و ربنا يهدينا جميعاً ...

    منور يا رومانسي زي كل المرات ... (f)

    ردحذف
  5. لا حول ولا قوة الا بالله
    انا كنت بدات خلاص اصدق الكلام
    بس الحمد لله انه امتداد للتهيس بتاع البوست اللى فات :d

    يلا ربنا يهدى بنات وشباب المسلمين لما يحب ويرضى

    اللهم آآآمين
    وان شاء الله فترة وتعدى :p
    هههههههههه

    تحياتى فصدقة

    ردحذف
  6. ربنا يهدىكل البنات يارب
    بس عايزين نحاول مش نبص عليهم ونقول
    هم غلط واحنا الحمد لله حلوين نحاول نساعدهم يكونوا كويسين هما كمان
    "حب لاخيك ماتحب لنفسك"

    ردحذف
  7. خضيتينى
    ولولا الصورة اللى فى الجنب اللى انتى حاها كنت فكرتك بتتكلمى بجد
    ربنا يهدى بنات المسلمين يارب وينور بصيرتهم

    ردحذف
  8. mo5tar ...
    ههههههههههههههههه
    لا تصدق ايه ... ؟؟!!
    أنا وش ذلك يعني ... ؟؟!! D:
    الحمد لله إنها جات على كده ... !! D:

    ربنا يهدي الكل .. آمين يا رب ...

    دعواتك إن الفتره تعدّي ... !! D:
    مـ حدش عارف بكره ممكن أكتب ايه تاني ... !! D:
    ربنا يستر ... !! D:

    منور يا فندم ... (f)

    ردحذف
  9. yasmeen ...
    ربنا يهدينا كلنا يارب ...
    اللهم آمين ...

    أكيد طبعاً كلامك مظبوط ...
    و برضو مهما كان و مهما عملنا عمرنا مـ هنكون حلوين ..
    لإن مفيش إنسان معصوم مـ الخطأ ...
    بس للأسف الموضوع بيفرق قوي حسب شخصية اللي قدامك ...
    فيه شخصيات مـ بتحبش تسمع أي كلمة أو أي نصيحة ...
    و كمان عامل السن أكيد بيفرق قوي ...
    ربنا يهدي الجميع يا رب ...

    منوره يا ياسمين لأول مره ... (f)
    و سعيدة جداً بوجودك ... :)

    ردحذف
  10. موناليزا ...
    معلش أول زيارة ليكي ...
    و خضيتك من أولها كده .. .!! :(

    يلا بقى .. ربنا يهدي الجميع يارب ...

    منورة يا موناليزا ... (f)
    و سعيدة بتواجدك للمره الأولى ... :)

    ردحذف
  11. طبعا انا مش عارفه الطبيعي اتكلم وللا لأ...

    بس انا حاتكلم لأنك يا فوستق اخدتي الموضوع من علي طرف لساني...

    يمكن يكون اسلوب ارتدائنا للحجاب خطأ...بس علي الأقل ادينا بنحاول نتمسك بيه....لكن لدرجة اننا نرميه كده خالص...طب كنا بنلبسه ليه من الأول.....؟؟

    يللا معلش يا فستق..انتي الكبيرة العاقلة برضه

    ردحذف
  12. أنا كمان اتخضيت
    اتخضييييت يا حج كامل
    بس الحمد لله
    بجد اسلوبك جميل
    و دى اول زيارة ليا لمدونتك
    بس مش حتكون الاخيره باذن الله
    ودايما الى الامام

    ردحذف
  13. ريم عبد العزيز ...
    ههههههههههههههههههههه
    طب تصدقي بالله أنا مش عارفه المفروض أضحك و لا أفرح و لا أتبسط مـ الحال اللي وصلنا ليه ... !!
    بجد ربنا يستر مـ اللي جاي ...
    للأسف غالباً كل يوم بقى أسوأ مـ اللي قبله ...
    و المفاهيم الأساسية كتير جداً بتتغير للأسوأ برضو ... !!
    ربنا يهدينا جميعاً .. و يرشدنا للطريق الصح ...

    و بعدين كبيرة ايه .. ده أنا لشه فـ عش شوبابي ... !! D:
    ههههههههههههههههههههههه
    يارب كده كلنا نكبر تفكيراً .. و مش لازم سناً يعني ... D:
    اييييه بقى .. يلا ربنا يهدي ...

    نورتي يا باشموهندزه ... (f)

    ردحذف
  14. د.مادو ...
    طب إتخضيت ليه بس ... ؟؟!! D:
    إيش حال دي أول زيارة يعني الصدمة بسيطه إلى حد ما... !!
    إنما لك أن تتخيل لو كنت عارفني مثلاً ...
    حتى و لو معرفه مش شخصيه ... !! :(
    ربنا يهدي و يسترها معانا ...

    سعيدة جداً برأي حضرتك فـ المدونة ... :)
    و إن شاء الله أكون عند حسن الظنون ... :)

    منور يا دكتور للمره الأولى ...(f)
    و مش الأخيرة إن شاء الله ... :)

    - إلا مين كامل ده ... !! D: -

    ردحذف
  15. دخلتك فى الموضوع خلتنى افتكر ان انتى
    بس بجد الموضوع ده بقى مشكلة فعلا فيه ناس كتير بتعمل كده
    لكن مفيش فى ايد الواحد غير انه يدعى انه ربنا يهديهم ويزيل عنهم الغشاوة
    تسلمى

    ردحذف
  16. شفقة هانم واحسان بك ...
    فيه ناس كتير بتعمل كده ... ؟؟!!
    طب ده أنا سمعت الخبر ده و أنا لـ حد دلوقتي مش متخيله ولا مصدقه ... !!
    هما الناس جرالهم ايه ... ؟؟؟!!!!!!!
    ربنا يهدي الجميع يارب .. و يرفع شأن المسلمين جميعاً ...

    و كل اشتغاله و داخله و انتوا طيبين بقى ... D:
    منورين لأول مره ... (f)

    ردحذف
  17. فسدقة بجد ما شاء الله عليكي تناول رائع لظاهرة مرضية جنبنا الله شرها
    و يا رب يجعل الموضوع في ميزان حسناتك ويحد من انتشارها ...ويا رب تختفي الصورة دي من مجتمعنا سواء قبل أو بعد
    جزاك الله خيرا
    تحياتي لقلمك الجميل

    ردحذف
  18. انا اتخضيت من الصورة بس لأن عندي خلفيه وعارفه فدوى كويس قلت مش ممكنبس اقولك حاجه ده حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااام ووووووووووووووي الرسول صلى الله عليه وسلم ونساء المؤمنات والقران فين ده كله راح فين ديه اكيد شخصيه مرتده عن الدين ويجب عليها لقصاص واقامة الحد
    بصي نا علقت عليكي تعليق في البلوج شوفيه ضروري اوك
    ومش تزعلي عشان الي حصل اعتذار تاني ع النت اهو يا حلاوه يا ولاه والله طلعت بفايده يا واد يا نت

    ردحذف
  19. نورانة ...
    اللهم آمين يارب ...
    ربنا يهدي الكل و يهدينا معاهم ...
    سعيده بوجودك يا قمر .. و سعيدة برأيك ... :$
    يارب أكون عند حسن الظنون دايماً ...

    منورة ... (f)
    على جنب : معلش أنا مقصره معاكي ... :(

    ردحذف
  20. teawater ...
    لو حد عايز يقنع نفسه إنه صح .. هيقنع نفسه
    و لو حد عايز يقنع نفسه إنه غلط .. برضو هيقنع نفسه!!
    بغض النظر بقى عن طريقة الإقناع .. و هل هي أصلاً صح أو غلط !!
    للأسف أغلب تفكيرنا عموماً بـ احس انه غلط ... !!
    ممكن حاجات كتير قوي بنعملها تكون غلط .. و إحنا عارفين كده كويس جداً .. بس برضو بنعملها .. و بنقنع نفسنا إنه صح !!
    أكيد الموضوع برضو معاهم كده ... !!
    رغم إن يمكن يكون فيه فرق .. بس برضو كله غلط فـ غلط .. !!
    لو اتكلمنا مثلاً فـ نطاق الموضوع ...
    اللي تقلع الحجاب يوم فرحها .. غلط !!
    اللي تقلع الحجاب عشان معجبه بشعرها و عايزه تتصور بيه غلط !!
    اللي تقلع الحجاب عشان عريس جايلها غلط !!
    و اللي تقلع الحجاب عشان ....... إلخ .. برضو غلط !!
    فـ النهاية كلهم قلعوا الحجاب و كلهم غلط !!
    موضوع الرده ده ..
    الله أعلم هل فعلاً التصرف ده يعتبر رده ولا لأ ...
    و لو إعتبرنا إنه رده ...
    عايزه تقنعيني مثلاً إننا بلد إسلامي و هـ نطبّق حكم الرده !!
    و الله ياريت .. مـ كانش ده بقى حالنا ... !! :(
    يلا ربنا يسترها معانا ...
    ملحوظه بخصوص كلامك الأخير : عارفه أوحش حاجه فيّا ايه ؟؟!!
    إني عبيطه ... !!

    منوره يا تي واتر ... (f)

    ردحذف
  21. أنا أول مرة أدخل على مدونتك و بجد خضتيني .. و طول ما انا بقرا الجزء اللي في الأول عمالة أحضر الأيات و الكلام اللي هقولهولك عشان أثنيك عن قرارك .. بس الحمد لله
    الموضوع حلو فعلا .. ساعات كتير بشوف من الناس نظرة عدوانية جدا لمن ترتدي حجاب مش مضبط .. أنا عارفة طبعا ان كل بنوتة لازم تلبس حجاب صح بس طبيعي ان يكون فيه تدرج _و ان كان لا يجب أن يأخذ وقتا طويلا_ بس لو خدناهم براحة و بحب أكيد هيتغيروا ان شاء الله مش نبصلهم بقرف و نقول مايقلعوه أحسن ..
    ربنا يكرمك يا فزدقة و يهدي شباب و بنات المسلمين

    ردحذف
  22. ههههههههههههههه

    واضح ان كل اللي دخل مش سمى الاول
    هههههههههههههههههه

    لأن الكل بيقولك : خضتيني يافسدقه

    أقولك الحق .. انا برضه اتخضيت والله
    ههههههههههههه

    وقولت أكيد في حاجه غلط واصبر ياواد شويه يمكن انت ظالمها ..منا عارفك ظالم دايما هههههههههههه

    بوست رائع جدا يافسدقه بجد والله تسلم الأيادي يا أختي الكريمة

    وانا بأدعو ربنا ان يهدي كل بنات المسلمين الى الصواب والخير والعدل وكل حاجة حلوة في الحياه

    تقبل تحياتي

    ردحذف
  23. ياسمين نعمان ...
    كلامك مظبوط فعلاً ...
    بس للأسف وجهات نظر الناس دايماً غلط ...
    و غالباً متناقضه جداً ...
    يا إما لأ و إزاي و نبصلهم بقرف زي مـ بتقولي ...
    يا إما خليكي إيزي و روشه و عايشه حياتك ... !!
    ربنا يهدي الجميع .. و يهدينا معاهم ...
    سعيدة بزيارتك .. و تعليقك ...
    منوره ... (f)

    ردحذف
  24. قلم رصاص ...
    ههههههههههههههههههه
    أسمّي أنا طيب ... ؟؟!! D:

    معلش بقى خضيتكم يا جماعه ...
    كل خضّه و انتوا طيبين ... !! D:
    ربنا يهدي يا رب ...

    منور يا قلم ... (f)
    سعيده بوجودك ...

    ردحذف

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: