2010/07/27

ياليتني ... كنت معي !!


أصابعي تفر من أصابعي
و أدمعي حجارة تسد مجرى أدمعي
و خلف سور أضلعي
مجمرة تفور بالضرام
تحمل في ثانية كلام ألف عام
لكنني بيني و بيني تائه
فها أنا من فوق قبري واقف
و ها أنا في جوفه أنام
وأحرفي مصلوبة بين فمي و مسمعي
ما أصعب الكلام
ما أصعب الكلام
يا ليتني مثلي أنا أقوى على المنام
يا ليتني مثلي أنا أقوي على القيام
حيران بين موقفي و مضجعي
ياليتني ................... كنت معي !

- أحمـــد مطــر ... ياليتني كنت معي -

هناك 10 تعليقات:

  1. AnOnYmOuS 128/7/10 3:20 ص

    Nice Choice!!!

    ردحذف
  2. AnOnYmOuS 1 ...
    ثانكس فور يور كومينت D:
    نحن في الخدمة ... :)

    منور/ه .... (f)

    ردحذف
  3. أول مرة أقرأها دى
    عااااااااااااااااااا
    رهيبة أوى
    (وأحرفي مصلوبة بين فمي و مسمعي)
    نفسى أعرف بيجيب الكلام ده مووونين )):

    ردحذف
  4. Hanno ...
    ههههههههههههههههههههههه
    على فكره دي باعتهالك مع الكولكشن اللي بعته D:
    انتِ اللي مش واخده بالك بس ... P:
    الراجل ده عبقري أساساً ماشاء الله ... ;)

    منورة يا نونتّي ... (f)
    العروسة بتسلم عليكِ ... P: ((=

    ردحذف
  5. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    نقول مبروك اولا :)
    ثانيا
    جميلة القصيدة ما شاء الله
    واجمل جزء منها من نظري
    هو اول جزء
    وخلف سور اضلعي....
    جميلة قصائد احمد مطر
    انا ما قريتش له الا القليل
    زي جس الطبيب خافقي تقريبا

    شدي حيلك في اللي جاي
    وتذكري ان !!
    ما المرءُ الا كالهلال و ضوءه *** يوافي تمام الشهر ثم يغيب

    بالتوفيق دائما ان شاء الله
    السلام عليكم

    ردحذف
  6. ايه الاختيارات الجامدة دي يا فدوى ...رهييييييييييييييييبة

    ردحذف
  7. $$ ThE UnKnOwN $$ ...
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    الله يبارك فيك يا فندم ... :)
    و ألف مبرووك ليك كمان ... :)

    أحمد مطر ليه حاجات كتير حلوة ماشاء الله ... :)
    بيعجبني إنه بـ أبسط و أقل الكلمات بيعبّر عن حاجات كتير و نهاياته كمان ساعات بـ تكون مختلفه ... :)

    جس الطبيب خافقي مـ الحاجات الحلوة ليه ... :)
    عقبال مـ تقراله أكتر إن شاء الله ... :)

    دعواتك يا فندم ... :-<
    ربنا يستر و ييسر الأمور إن شاء الله ...

    شكراً ع التعليق ... (f)
    و متأسفه جداً ع التأخير ... :(

    ردحذف
  8. نورانة ...
    ربنا يكرمك يا قمر ... :">
    من بعض ما عندكم ... :)

    منوره يا سكر ... (f)
    وشحاني على فكره ... :-*

    ردحذف
  9. فستقة
    كل عام و أنت بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم

    ما كل هذا الشجن؟ فرفشى الدنيا ما تستاهلش

    تحياتى

    ردحذف
  10. Dr. Kafy ...
    و حضرتك طيب و بـ خير ... :)
    ده مش شجن أكتر مـ هو تغيير جو ... !! D:

    منور يا دكتور للمره الأولى ... (f)
    سعيدة بوجودك ... :)

    ردحذف

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: