2010/10/31

الحياة لمن يشعر تراجيدياً ، وكوميدياً لمن يفكر !!


الحياة لمن يشعر تراجيدياً .. وكوميدياً لمن يفكر .. !!
- أرسطو -
***

يمكن دي أول مرّه أحس الإحساس ده ... !!
أو يمكن دي أول مرّه أحس الإحساس ده من فترة كبيرة ... !!
ساعات الواحد تفكيره بـ يكون ضيّق ومحدود بـ درجة رخمة ... !!
ساعات الناس بـ يكون عندها حق .. ع الأقل مع الناس اللي بيحسوّهم ...
بس المشكلة إنهم يشيلوا كتييير من كذا حد ...
و يعملوا تصرفات - من عشمهم فيهم - تتاخد عليهم بعد كده ...
و هما فـ الأصل - يمكن - معذورين ....
***
إحساس رخم أووووووووووووي اللي حاساه ...
مش عارفه أعبر عنه تقريباً ...
بس أنا مش مسمحاني عشان مـ اتصرفتش زي مـ كنت مقتنعه ...
و اتصرفت زي مـ الأغلب قال فـ موقفين بالتحديد ...
- و ده أكتر اللي مدايقني بجد و ندمانه عليه -
مش مسمحاني من أول الموضوع لـ آخره ...
مع إني محافظه ع الأمانة .. و غلطانه إني حافظت عليها فـ نفس الوقت ... !!
- و مع إن الغلط فـ الأساس برضو مش مني !! -
أنا مش مسمحاني .. مع إن غلطي ممكن يعدي ...
بس فـ وسط اللي حصل .. بقيت " القشة التي قصمت ظهر البعير" ...
مش مسمحاني إلى أن يثبت العكس ...
أو بالأصح أحاول أظبط الأمور على أد مـ أقدر ...
مش عارفه ايه اللي فـ إيدي ممكن أعمله ... ؟؟!!!
بس هـ أحاول إن شاء الله و تيجي زي مـ تيجي ... !!
***
ساعات الواحد ممكن يتحمل غلطه و غلط غيره ...
- و يمكن أنا اللي محملاني كل الغلطات !! -
عشان الناس عشمانه فيه - و فـ غيره - أكتر من اللازم ...
و متخيلاه حد مثالي ... !!
و هي دي المشكلة الكبيرة ... !!!!
***
معترفه إني غلطانه ...
مع إن طبيعتي بـ أخاف على مشاعر غيري أوي على أد مـ أقدر ...
بس بجد مـ كنتش متخيله إني سلبية أوووي كده ... !!!!
... يااااااااارب يسّر ولا تعسّر ...
***
لا تجزعن فبعد العسر تيسير .. وكل شي له وقت وتقدير ..
وللمقدر في احوالنا نظر .. و فوق تدبيرنا لله تدبير ...
- الإمام الشافعي
-
..... دعواااااااااااااااااااااااااتكم .....

هناك 4 تعليقات:

  1. سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ازيك يا فدوى ... يارب تكوني بخير
    كنت عايزة اقولك انك مش لوحدك في الحالة دي...
    والله انا كمان بمر بحالة غريبة جدا, وتعرضت لكمية غريبة متتالية من الصدمات ... بس انا شخصيا من النوع اللي مش بيحب يبين للي حواليه...بل بالعكس بحب ابين الفرحة والسعادة قدام الناس اللي مش ليهم ذنب يشوفوني مكتئبة او متدايقة... دي وجهة نظر... واحيانا مش بقدر وببقى نفسي احكي لاي حد قريب مني ع اللي مزعلني او مدايقني...
    وحتى لو حكيت لحد انا زعلانة من ايه ...اكيد بيكون في حاجة جوايا مش هقدر احكيها ليه ... بـ اكتفي اني اكتمها في نفسي ...
    خلاصة الموضوع .. توكلي على الله في كل الامور واعرفي ان ربنا كاتبلك الخير حتى لو مش باين قدامك....
    وربنا يصبرك يا بنتي ويصبرني انا كمان ... ع الصدمة الجاية اللي انا متوقعاها :(:(:(

    معلش طولت عليك....
    في امان الله :)

    ردحذف
  2. BosBos ...
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    ازيك يا ميسووو ؟؟
    أنا زي الفل أهو الحمد لله ... D:

    مش عارفه أقولك ايه الصراحه يعني ... D:
    هو تقريباً حاجه منتشره فـ الجو إحتمال .. ليه لأ ... ؟؟ D:
    يمكن كنت - أو مازلت حقيقي مش آدره أحدد بالظبط أنا وصلت لـ فين - فـ موضوع إني أفضل ساكته ... !!
    بس عموماً المدونة هي اللي فاضحاني فـ كل حته يعني و لله الحمد ... D:

    بس الموضوع المره دي يمكن أنا شبه مصدومه فـ نفسي ... D:
    بس فعلاً اللي حاصل مـ فكرتش فيه بالطريقة دي .. و دي غلطتي برضو .. و غلطتي إني سمعت كلام غيري و عملت حاجه مش مقتنعه بيها ... !!
    مع إن لو حكيت لـ حد ممكن أقولك إني متأكده بـ درجة كبيرة إني مش هـ اطلع غلطانه فـ حاجات كتير و إني مش مسؤولة عن تصرفات غيري ...
    المشكلة كلها لما حد يكون مش متوقع منك رد الفعل اللي حصل ... !! :-<
    دعواتك إن الأمور تتظبط عشان الدنيا مش ناقصة فعلاً و المواضيع فيها سوء تفاهم و حاجات داخله فـ بعض ... !!

    متوقعه ايه خييييير ؟؟؟!! :(
    لا .. هي مش ناقصة يعني ... !!
    تفائلي .. تفائلي يا بنتي ... :)
    أما أشوفك عايزة شرح مفصل وااافي على فكرة ... D:

    معلش أنا اللي طولت .. بس أهو فرصة بـ اكئب أي حد معايا ... =))

    منورة يا بُسبُس يا سكر ... (f)
    سلامي للتحفة - الكسلانه - اللي عندك ... P:

    ردحذف
  3. :(((((

    طب أنا مش عارفة أقول ايه بجد ):
    سعات كتير أوى فعلا بنعمل حاجات احنا مش مقتنعين بيها .. و بنتضايق من نفسنا

    و سعات كتير نرتب اننا هناخد موقف و نعمل اللى احنا مقتنعين بيه و ف لحظة بنتصدم من نفسنا لما بنلاقينا عملنا غير اللى كنا بنفكر فيه .. و نتضايق أكتر من نفسنا برضو

    يبقى لو توكلنا على الله وعملنا أفعالنا احنا و تصرفاتنا احنا يبقى
    المفروض مش نندم و لا نتضايق طالما احنا مش مسئولين عن تصرفات غيرنا ..
    طالما احنا فى السليم .. مجرد تحكمنا فى سير مجرى حياتنا ده فى حد ذاته هو البداية ..

    أنا اتكلمت بصورة عامة .. مش عارفة تفكيرى صح كدة و لا غلط ..
    بس ممكن نقول عليها محاولة للتفكير S-:

    ردحذف
  4. Hanno ...
    محاولة للتفكير ممكن سليمة لـ حد كبير ... :)

    هي المشكلة كلها لو بداية الموضوع غلط يبقى أي حاجه بعد كده هـ تبقى غلط حتى لو اتصرفتي صح ... !!
    كون الموضوع مبهم حاجات كتير فيه عن ناس كتير و للأسف يمكن انتِ أكتر واحده ملمه بالموضوع ...
    يبقى انتِ اللي هـتتحملي كل الغلطات .. حتى لو مش غلطاتك ... !!
    بس عشان انتِ عارفه كل حاجه .. و بس ... !!
    و يمكن كمان الغلطانين نفسهم ولا يعرفوا انهم غلطانين ... !!
    بل بالعكس .. الناس التانيه هي اللي غلطانة ... !!

    اسكتي بقى خليني ساكته احسن عشان كمان انا مش مركزه ... :-<

    هينت:كلامك لو اتطبق على أي موقف عادي .. هـ يكون صح ميه % طبعاً ...
    بس نحن نختلف عن الآخرين ... !! =))

    و بعدين أساساً أنا عندي حالة برود دلوقتي فـ مـ تقلبيش المواجع ... D:

    على فكره انتِ منورة بجد و المدونة بتقولك حمدالله ع السلامة ... :) (f)
    هينت تاني: فكريني أقولك على حاجه بمناسبة التعليق .. عشان هـ اتخانق معاكِ ... P:

    ردحذف

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: