2009/02/06

خـــــوف وفــقـــط .. !!

حياتي - الأخرى - بتفاصيلها .. دائرة مغلقه ... !!
لا نهاية لـقرارات مؤكده ...
لا نهاية لإحباط أو ألم ...
لا نهاية لتغيير إلى الأفضل ...
لا نهاية لشئ و فقط ... !!
لكني بالتأكيد .. أثق تماماً انه يوجد نهاية لي ... !!
***
كرهت - أنا - دوائري المغلقه تلك ...
كلما حاولت تحويلها لمفتوحة فشلت .. ثم عُدت مرة أخرى ... !!
في النهاية ...
كلها محاولات بائسة دون جدوى ... !!
تظاهرات خادعة أكرهها و فقط ... !!
رُبما أمل حقيقي لبرهه من الوقت ... !!
لكنه سرعان ما يتلاشى ... !!
***
لا أدري متى سأتخلص من دوائري المغلقة تلك ... ؟؟!!
كل ما أعرفه إني أكرهها .. و فقط ... !!
و يجب أن أتخلص منها ... !!
يجب أن أعود كما كنت - أنا - سابقاً ... !!
يجب أن أعود لي - أنا - و فقط ... !!
***
أخاف يوماً أن أفقد ذلك الأمل الذي يحييني ... !!
أخاف الغد .. لأن الماضي - رُبما - سيجعله إنتهاء ... !!
و أخاف الماضي .. لأن الماضي - رُبما بمفرده - إنتهاء ... !!
***
أخاف كل شئ ...
أخاف دوائري المغلقه تلك .. أخافها أيضاً مفتوحه ...
أخاف أشخاص .. أخاف أقرباء .. أخاف أعداء ...
أخاف مستقبل .. أخاف ماضي .. أخاف حاضر ...
أخاف الحياة بأكملها .. بدون أي إستثناءات ... !!

أخاف كل شئ و فقط ... !!
كما أخاف نفسي أيضاً ... !!

- إدعوا لي بالهداية و التوفيق و راحة البال -
***
( إعتذار لتأخر الخطوة الثانيه .. لكنها - بإذن الله - ستأتي قريباً )

هناك 18 تعليقًا:

  1. غير معرف10/2/09 11:22 م

    حبيتى ربنا يهديك ويوفقك ويصلح طريقك
    وبلاش العقد أحسن أجى أضربك وأن شاء الله كل طريق له نهاية سعيدة وخير أن شاء الله

    ردحذف
  2. يالهوي يالهوي يالهوي يالهوي
    يا بنتي الطم يا بنتي اموتك
    يا بنتي جننتي ابويا
    عارفه ابويا نفسه اتجنن منك
    حرام عليكي يا امي انا قلت فدوى هتضحك اهي للحياة
    وتساعدني افكني من الاكتئاب
    الي فيه
    مش انا الي قلتلك اكتبي
    لا انا بقا الي باقولك امسحيه
    حرااااااااام عليكي يا شيخا
    فستقه اني اطالب مدوني مصر
    واطالب جهات القضاء العليا
    باعتقال
    (اكيد مش انتي)
    هذا البوست
    بحبك وحشتني
    مين ده
    حسين الجسمي
    مع الاغنيه الي لسه بعتهالك تبقى فله الحياة
    هههههههههههه

    ردحذف
  3. والله انتى بنوتة سكر بتفكرينى بنفسى
    لم اكتئب وانا بكتبلك رد حلو مناسب للكآبة دى وجاية اوعى تمشى
    وربنا يهديك طبعا بس لازم اجى اكتب شويه كآبة سلام مؤقت

    ردحذف
  4. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    " هي نفس الحياة إن قضيناها في البكاء أو الضحك "

    ممكن تكوني كرهتي الدايره المغلقه
    بس احب اقول حاجه
    الدايره المغلقه ليها بداية ونهاية
    وحتي لو كانت بدايتها هي نهايتها

    لكن
    الدايره المفتوحه
    ممكن تقفي ع بداية لكن من المستحيل تقدري تحددي النهاية

    ولو كنتي بتدوري ع شخصيه فيها كل الحاجات دي اللي نفسك تكونيها
    فالاحسن انك تكوني نفسك والا مش فارقه اذا كنتي ده او ده

    وفيه مثل بيقول :
    "لاشيء أغلى مما أعطي لنا"
    وانتي اُعتيطي نفسك
    ...
    "" أخاف يوماً أن أفقد ذلك الأمل الذي يحييني ... !! ""

    ارد ع دي ب
    " حيثما تكون هناك حياة، يكون هناك أمل "

    عشان كده
    انتي حاولتي تتفائلي ف لية فكرتي ايه اللي هيحصل .؟

    ولو حاولتي وفشلتي مرة
    ماتلوميش نفسك.
    لان
    " النجار السيء دائماً يلوم أدواته ".

    وفيه حكمة يابانية بتقول

    " الفشل يعلّم النجاح "

    واحب انهي تعليقي بــ

    Find Your Self Before U Find Anyone Else

    وسلااااااااااام عليكم

    ردحذف
  5. دخلت أغامر وقولت يلا أجرب حظى دخلت دايرة
    ويا ريتنى ما دخلتها دايرة الدنيا بمصايبها ضاقت عليا
    واتقفلت وانا اللى كان نفسى أعيش فيها ضاقت ولقيت نفسى
    اتخنقت ما فيش جديد ولا فى حاجة بتتغير حياتى بقت ايامها
    زى بعضها مش عارفة حاضرها من ماضيها واكيد مستقبلها
    زى ماضيها ملل زهق احباط ..... اقتحموا حياتنا واحنا رافضينهم
    ندمت على مغامرتى وقولت يا ريتنى عشت وحيدة دلوقتى بخاف
    من الناس وكمان من نفسى مفيش امان مفيش سلام مفيش
    حب كله خداع حقد كراهية ضاعت حياتنا واحنا السبب يا ترى
    هنقدر نرجع زى الأول بعيد عن الاحباط والملل يا ترى هنقدر
    نغامر من جديد ولا الخوف قيدنا خلاص لسه فى جوانا امل ولا خلاص
    مات واتنسى اكيد هنقدر لو عايزين فى ايدنا نعيش حياتنا من جديد نبعد
    عن الروتين ونملى حياتنا حب وسعادة يعنى فى الأخر يا فستقة برضو جوانا
    شويه امل خلينا نحب الحياة من تانى نغيرها بايدينا سلااااااااااااااااااام يا قمر

    ردحذف
  6. غير معرف11/2/09 6:13 م

    تمنيت اني اعلق تعليق ينفع للحاله اللي انتي فيها

    بس ملقتش احسن من الدعاء

    ربنا يصلح حالك ويبعد عنك الاكتأب والهم والدوائر المغلقه وكل الاشخاص اللي وصلتك لكده قولي آمين

    تحياتي

    (( غير معروف ))

    ردحذف
  7. ممممممم

    هبدأ كلامى بحرااااام

    بتفكرينى انتى باغنية بنلف فى دواير والدنيا تلف بينا

    انا مش فاهم والله

    مرة الاقى التفاؤل مليكى

    ومرة الاقى العكس تماماً

    مش عارف فى ايه بالظبط

    بس يااارب يااارب يهديكى

    وعاوزين نرجع للتفاؤل تانى

    والخطوة التانية اتاخرت جداااااا

    تحياتى فصدقة :D

    ردحذف
  8. Nehal ...
    اللهم آمين .. يارب يهدينا جميعاً ...

    أنا باين عليّا محتاجه حد يضربني فعلاً ...
    يمكن أفوق .. مش كده ... ؟؟!! D:

    منوره يا ناني ... (f)

    ردحذف
  9. Teawater ...
    ههههههههههههه
    آه وماله ... ؟؟!!
    الحياة فله .. بس نفهمها ... !! D:

    حلو كده ... ؟؟!! :(

    منوره يا شوشو ... (f)

    ردحذف
  10. Imaginary ...
    ربنا يهدينا جميعاً يارب ...
    و بعدين ياريتني أفكرك بحاجه حلوة ... !!
    يا ساتر يارب عليّا ... !! :(

    (مش)مستنياكي تاني ... !!
    معلش بقى أصل أنا مواعيدي مظبوطه ... !! D:

    منوره لـ حد مـ أرد ع الرد التاني ... (f)

    ردحذف
  11. $$ ThE UnKnOwN $$ ...
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

    يمكن وجهة نظرك مقنعه شويه بخصوص الدايرة المغلقه ...
    بس ع الأقل الدايرة المفتوحه فيها و لو حبة تغيير ...
    بغض النظر إن نهايتها مجهوله ...
    بس ع الأقل يمكن تحس إن في أي حاجه بـ تتغير ... !!

    كلامك بيقول إني المفروض أكون نفسي ...
    و ده اللي بحاول - ع الأقل - أوصلّه بقالي فتره ... !!
    - عادي أنا .. مش زي نفسي زمان -

    رد مميز .. و الحكم و الأمثال جميلة ...

    منور يا فندم ... (f)

    ردحذف
  12. Imaginary ...
    سيادتك يعني مش هـ أرد عليكي بـ غير ...
    "ربنا يكرمك"
    شكراً ع الإحباط الروعه ده ... !!
    و جايّه تقوليلي نحب الحياة ... ؟؟!!
    هههههههههههههه
    ربنا يستر ... !!

    منوره يا جميل ... (f)

    ردحذف
  13. (( غير معروف )) ...
    مش عارفه أقول ايه ...
    شكراً يا فندم ع الدعاء .. ربنا يكرمك ...

    منور يا (( غير معروف )) ... (f)

    ردحذف
  14. mo5tar ...
    معلش يا فندم ...
    أنا عارفه اللي بعملوا فيكم حرام ... D:
    بس إستحملوا بقى .. كله فـ سبيلي ... !! D:

    كنت لسه حاطه جزء مـ الاغنية نيك نيم من كام يوم ...
    "بنلف فـ دواير و الدنيا تلف بينا
    دايماً ننتهي بـ مطرح مـ ابتدينا"

    هو كل الموضوع بس إن في ناس بـ تتخانق جوّايا ...
    و أنا كل شويه مع حد فيهم ... !!
    مش قادره أقف مع حد على حساب التاني ... !!
    و المشكله إن الـ 2 اللي بيتخانقوا هما نفسي ... !! :(
    يعني نفسي هي اللي هـ تتعب فـ الآخر ... !! :(
    لإن مـ فيش حل مريحها و عاجبها ... !!
    عذااااب يعني .. ربنا مـ يوريك بقى ... !!
    أكيد كده الموضوع وضح أنا عارفه ... !! D:

    دعواتك بقى يا فندم ...
    منور ... (f)

    ردحذف
  15. نحتاج إلى الخوف ولكن ليس فى كل الأوقات
    سعيد بتعرفى على مدونة حضرتك
    دمتى بكل الود

    ردحذف
  16. mohamed ghalia ...
    أكيد لازم نخاف .. و اللازم أكتر ...
    إننا ناخد خطوة إيجابيه عشان نخلص من الخوف ده ...

    و دي بقى المشكله ... !!

    أنا سعيدة أكتر بوجود حضرتك فـ المدونة ...
    منور يا فندم لأول مره ... (f)

    ردحذف
  17. غير معرف17/2/09 1:36 ص

    سلام عليكم..

    انا معاكو ان الاحساس بالخوف احساس خطير...

    بس لو تسمحولي اقول وجهة نظري..
    انا شايفة ان الاحساس بالوحدة هو اخطر احساس..
    لأنه بيولد خوف وانعدام ثقة وانعدام مسؤولية وانعزال عن العالم وحاجات تانية كتير...

    م الآخر انا بكره الوحدة...

    سلاموز..

    ردحذف
  18. bosbos ...
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    كلامك مظبوط طبعاً ...
    في أحاسيس كتير أسوأ من بعضها ...
    يمكن كان إحساس الخوف اللي كان مسيطر فـ الوقت ده ...
    عشان كده كان هو الأساس ...
    بس ده مـ يمنعش انه أسوأ إحساس ...

    منوراني يا بسبس ... (f)

    ردحذف

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: