2010/01/28

Memories ...


From where can I start ??
All of us own a lot of memories, specially old memories ...
From my old memories I'll start, very old memories ...

when I was 5 or may be 6 years, I was in Saudi Arabia ...
we were living in a big building with a lot of neighbors,
more than 10 flats in the same floor ... !!
- in Saudi Arabia buildings were extremely different -

I remember my closest friend "Mariam" ...
we were in the same age,
her mother "Mrs. Depora" from Australia ...
- my first lovely English teacher -
and her kindly Egyptian father "Uncle Hassan" ...
her sweety sister "Sara", and the rest of her family ...
I still remember our sweety days,
specially her birthday party in McDonlads' ...

I remember "Ruba's family", "Engy's family", "Omnya", ........
I remember when all neighbor's children collect to play ....
I remember our rainy days,
playing in first floor with "Batenaj" & "Na7la" in the dark ...
still remember more, and more ...
I really feel like I'm dreaming now ... !!

still have some pics for me & Mariam studying,
Mariam's and all neighbors in her birthday party ... :)
still have some handwriting memories ... :)
still have a lot of sweety memories in my mind with them ... :)

unfortunately.....
I don't have any information about anyone of them now ...
I really miss these wonderful days ... !!
***
What about your old memories, very old memories ... ??!!
,,,,, to be continued ,,,,,
- when I was older than 7 years isAllah -

***
Hint: I really don't know why I'm writing in English,
sorry for wrong grammar or spelling ...
you can write whatever you want, in any language you love ...

هناك 12 تعليقًا:

  1. ذكريااااااات ذكرياااااااات:)
    فكرتيني بحاجات كتير اوي حلوه نفسي ترجع بجد.. بصي اقولك حاجه مهمه اكتشفتها كل وقت احنا بنعيشه ليه البهجه والفرحه بتاعته.بس لو رجع بحس ان احنا ممكن منرجعش نحبه زي ما هو ذكريات في خيالنا فهماني ازاي ؟
    بس عموما انا ليا ذكريات كتير اوي وانا صغيره واكترهم بفتكره
    بابايا لما كنت لغايه سن اعدادي كان يرجع من الشغل علي الساعه 1 بالليل ونفضل نتمشي بقي كتير اوي سواء بقي جو حر او برد.. وكان لازم وانا مروحه يجبلي حاجه بحبها اكلها واخدها معايا وانا مروحه البيت
    خالي لما كنت انا وهوا نفضل نلعب فيفا للصبح (قبل ما يتجوز بقي ويتنكس يا عينيييييي :((
    لغايه ما كانت جدتي الله يرحمها تزعقلنا وتقولنا نامو :))
    فيه حاجات كتييييييير اوي بس بقي مش هينفع اكتبهالك عشان مبقاش رغايه هههههههههههه
    بوست اكتر من رائع يا فدوتي :)

    ردحذف
  2. انتى عارفة يا فسدق ..
    أنا عينى دمعت معرفش ليه و أنا بقرأ ,,
    و كمان كنت مشغلة أغنية حزينة فالموضوع تطور معايا ,,
    طب أقولك على حاجة كومان ,,
    أنا زمان دايما كنت لما بكتب أى فضفضة على ورق كنت بأكتبها بالانجليزى .. و لحد دلوقتى معرفش السبب ..
    ياااااااااااه
    زمان كان حاجة تانية جدا ..
    كانت كل حاجة بطلقائية جدا .. محدش بيحسب كل حاجة زى دلوقتى ..
    كنت بألعب ألعاب كتير من ألعاب الولاد علشان اخواتى و ولاد عمى أغلبهم ولاد ..و لحد مدرسة الاعدادى كنا برضو بنلعب فى الحوش السيجا و النحلة و اتوبيس كوملبييه و الحاجات دى كولها ..

    يلا امشى بقى و انتى فكرتينى كدة ):

    ردحذف
  3. yomna ...
    يمكن لو الذكريات رجعت مش هـ نحبها زي مـ بنحبها دلوقتي ...
    بس أنا حاسّه إنها لو رجعت هـ احبها و هـ احبها أكتر كمان ... !!
    خصوصاً ذكريات السعودية .. بجد طعم تااني خالص ...

    أكتر حاجه بتعجبني فـ كل الذكريات .. البراءة بجد ...
    بس للأسف كل مـ الذكريات تقرّب .. براءتها بـ تقل ... !!
    تفتكري لسه في براءة لـ دلوقتي ... ؟؟!!

    حلووووة ذكرياتك دي عجبتني ... :)
    الله و تمشوا بليل فـ عز البرد الساعة واحده و ترجعي معاكِ حاجه بـ تحبيها ... :">
    و بتلعبي مع خاااالك كماااان ... :)
    - أنا متأكده لو مرات خالك جت شافت يتنكس دي هتقوم باللازمD: -
    جدتك .. ربنا يرحمها و يحسن إليها ...
    مع إننا معيشناش أيام زماان أووي ...
    إلا إني بـ احس إن ليها طعم مختلف أووي أووووي ...

    هههههههههههههههههههههه
    على فكره أنا عايزه رغي أصلاً ... D:
    تعالي تاني و تالت و رابع ...
    أنا فاضيه بقى انتِ مالك ... P:

    منوره يا يويو ... (f)

    ردحذف
  4. Hanno ...
    حلو الجو الكئيب اللي عملتو ده ... D:
    حتى و أنا سايباكي .. سايبه بصمتي معاكِ ... =))

    أيوه أنا عارفه حكاية الانجليش معاكِ فـ الفضفضة ... :)
    بس مـ كنتش أعرف انه من زمااان كمااان ...
    - أيوه يا عم ناس واصله بقى D: -
    لما تعرفي السبب يبقى قوليلي بقى ... !! D:

    زمااااان فعلاً أحلى حاجه البراءة و التلقائية فـ كل حاجه ...
    مش عارفه دلوقتي انقرضوا ولا ايه ... ؟؟!!
    هههههههههههه
    كنتِ بتلعبي لعب الولاد ... ؟؟!! :">
    أن أن أاااااان ....
    طفولتك شكلها مختلف ... ;)
    تعالي إحكيلنا هنا .. أنا عايزه رغي ...
    - بس خلصي إمتحانات الأول -

    كلمة على جنب ...
    وحشاني على فكره ... :">
    كان في قاعده جامده جداً ناقصاكي ... D:
    ههههههههههههههههههههههه
    - اترحمتي منها والله -
    و كماان هابي بيرث داي ... :">
    - من غير زعيق بس .. عايزه أشحن بس مش قادره أنزل :( -

    منورة يا نونو ... (f)

    ردحذف
  5. السلام عليكم
    بعيدا عن البوست اللي مش بالعربي
    يلا ربنا يسامحك بقي

    وسعوا كده عشان هقول حاجه من زكرياتي
    ****************
    محدش يتريق عليا
    ***************
    طبعا فرحه العيد في قلبي وانا صغير دي بقي مكنتش تتوصف
    طبعا كنت بنام بدري بس استني قاعد علي السرير لحد الفجر مش عارف انام من الفرحه احسن حاجه في العيد بقي ان ليا ولاد خالتي في سني وساكنين في الشارع بتاعنا وطبعا اخواتي برده سننا متقارب
    كنا نفضل طول اليوم ده زي اللي ركبهم شيطان نقعد نلعب ونكسر ونخبط وطبعا الصورايخ اللي كنا بنرميها في الشبابيك شئ اساسي اساسي ومفيش عيد من غير صواريخ
    المفروض ان بقي بمرور الوقت اني اكبر واتقل كده وعادي بقي
    وعشان انا بكرهه اني اقعد افتكر في الحاجات الحلوه بعد ما بعدت عني فقررت اني دايما اعيش فيها
    لحد دلوقت كل عيد لازم اصحي بدري جدااااااا
    والبس هدوم العيد الجديده (محدش يضحك عليا عشان هزعل) :D
    وطبعا لازم الصواريخ اللي عددها زاد نظرا ان مخي بيصغر
    اه كمان طبعا بروح من بعد صلاه العيد عشان اصحي ولاد خالتي واغلس عليهم كلهم ومسكتش غير لما يقوموا يجروا ورايي عشان يضربوني
    ملحوظه صغنونه:
    بجد الناس اتغيرت كتير بعد ما كبرت
    الاول وانا صغير كنت برمي الصواريخ في الشارع عادي وكان بيقولوا عيل صغير
    دلوقت بقي لما ارمي صاروخ واحد حتي اسمعي التعليقات بقي
    واولهم الوالد والوالده :D
    مش بجد اتغيروا :D

    معلش بقي علي الرغي تعملي ايه في واحد رغااااااااااااااي وصراحه الفكره عجبتني ربنا يزيدك

    ردحذف
  6. ziikooooo ...
    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
    بعيداً عن البوست اللي مش بالعربي ...
    ربنا يسامحني بقى ... D:

    يااااااه ...
    حلوة أوي ذكريات العيد معاك ... :)
    العيد زمان كان مختلف أوي .. دلوقتي بقى روتيني و تقليدي جداً ...
    العيد محتاج لمه و هيصه و فرحة ...
    أحلى حاجه إنك لسه محافظ ع الجو ده بجد ...
    وبعدين بقى ماااااله السن يعني ... ؟؟!!
    ده إحنا لثه أتفااال ... !! D:

    تعليقاً ع الملحوظة ...
    صحيييح .. حاجة غريبه فعلاً ... !! D:

    تصدق فكرتني بـ جو العيد بتاع زمان ... :(
    يمكن آخر عيد كان متخلف بالنسبالي ...
    رغم انه كان من غير بابا و ماما و واحده من أخواتي ... :(
    بس اللمه بجد حلوة أوي و الهيصه و الجنان أحلى ... !! D:

    تعالا إرغي تاني و تالت براحتك ... :)
    - وهو المطلوب -
    منور يا فندم ... (f)

    ردحذف
  7. لى مدة طويلة لم أسعد بدخول مدونتك الجميلة ومن الواضح أنك أيضا تغيبت عنها .. ذكرياتك جميلة وكذلك الرباعية أسفل هذا الموضوع .. فى انتظار المزيد من روحك المنطلقة ..

    ردحذف
  8. إيهاب رضوان ...
    ا.إيهااااب ... :)
    معلش مقصرّه مع حضرتك أنا عارفه ... :(
    و مقصرّه مع مدونتي كمان شويه ...
    بس مش عايزه أصدّع الناس بيّا زيادة عن اللزوم ... D:
    - أشك إني هـ أفضل هاديه كده كتير D: -

    سعيدة جداً جداً بوجودك و رأيك ... :)
    مـ تغيبش عن هنا كتير .. حتى لو أنا وحشه و بـ اغيب ... !!

    منور يا استاذنا ... (f)

    ردحذف
  9. عسولة اوي لغتك يا فسدقة
    اطمني مافيش اخطاء جرامر ولا سبيلنج كله تمام ياباشا

    صديقاتك .. بتحني ليهم صح
    اول مره اعرف انك كنت منوره السعودية . اتمنى تكون ايامك هناك فعلا حلوة ده هيسعدني

    اما عن ذكرياتي بقى مش هتكلم عنها لا بالانجليزي ولا بالاسباني . عشان هي وحشة وحشة وحشة

    ردحذف
  10. من اجل عينيك ...
    ههههههههههههههههه
    ربنا يكرمك يا فطوم هانم ... :">
    - ده بس من ذوقك -
    إنجليزي اييييه هـ نضحك على بعض ... !! D:

    أنا بحن للحاجات القديمة عموماً ...
    و أيام السعودية بجد خصوصاً ... :)

    زعلانه عشان بتقولي على ذكرياتك وحشة ... :(
    مع إني متأكده إنك هـ تكتشفي و لو حاجتين حلوين ع الأقل ... :)
    إقلعي النضارة السودا و جربي تبصي كده تاني ... ;)

    منورة بجد ... (f)
    بحب و جودك و بـ يكسفني دايماً مش عارفه ليه ... :">

    ردحذف
  11. very nice memory

    sometimes i think in English!!! imagine!!


    it just because -i think- help us to talk about things we are trying to run from ...or just forget it...

    its wonderful to have the memories...the better is we can remember it:)

    I hope they are fine

    keep it up :)

    ردحذف
  12. قطرة وفا ...
    Are you think in English too ?!!!! :D
    it seems to me like a strange thing !!
    - I don't know why -
    may English have another taste !!

    Whatever ,,,
    thanks for your comment :)
    I'm very happy because of your continous attendance :)

    I hope all my friends are fine too :)
    you are wellcome :)

    ردحذف

شكراً لو علقت .. و لو معلقتش برضو ... !! D: